Hovedsikkerhetsvakt


Når trenger du Hovedsikkerhetsvakt?
Alt arbeid nærmere 2,5 meter fra nærmeste skinne eller hvor det er fare for at maskiner eller materiell kommer innenfor beskyttelsesavstand skal det være hovedsikkerhetsvakt eller lokal sikkerhetsvakt til stede mens arbeid foregår. Ved disponering av strekning for arbeid i spor og ved opprettelse av anleggsområde skal det oppnevnes en hovedsikkerhetsvakt.
Hovedsikkerhetsvakten skal ha kontakt med toglederen eller togekspeditøren og eventuelle lokale sikkerhetsvakter. Norsk Jernbanesikkerhet AS har hovedsikkerhetsvakter med lang erfaring ved både små og store prosjekter og er også godkjente for arbeid på ERTMS strekninger

Instruks for Hovedsikkerhetsvakt
Sikre at arbeid og annen aktivitet i og ved trafikkert spor utføres på en slik måte at trafikksikkerheten er ivaretatt.Instruksen gjelder for alle som skal utøve funksjonen hovedsikkerhetsvakt (HSV) og lokal sikkerhetsvakt (LSV). HSV/LSV er ved arbeid i eller ved spor ansvarlig for å påse at gjeldene regler og bestemmelser angående trafikksikkerhet blir fulgt og ivaretar nødvendig kommunikasjon. HSV, etter kode 567, er godkjent signalgiver (se punkt 6).
4.1. Planlegging av arbeid
Nr. Ansvarlig Tiltak
1. HSV/LSV - Gjøre seg kjent på strekningen. 2. HSV/LSV - Utarbeide «Sikker jobb-analyse» (SJA) med ansvar for trafikksikkerhetsmessige tiltak. 3. HSV/LSV - Delta på oppstartsmøte.
4.2. Oppstart av arbeidet
Nr. Ansvarlig Tiltak
1. HSV/LSV - Kontrollere at kontaktmagneter og håndsignal er i orden. 2. HSV -Togradio skal brukes til kommunikasjon med togleder/togekspeditør og eventuell lokal sikkerhetsvakt. 3. HSV - Kvittere på driftsoperative kunngjøringer (FIDO) og eventuelt formidle kunngjøringer til LSV og fører av skinnegående arbeidsmaskiner. 4. HSV/LSV - Påse at trafikksikkerhetsmessige tiltak fra risikoanalyse og SJA blir utført. 5. HSV/LSV - Påse at ingen oppholder seg i sporet uten at strekning/spor er sperret. 6. HSV - Informere personellet om disponeringstider og annet som er relevant for sikkerheten. 7. HSV/LSV - Ved arbeid med frakobling av kontaktledningsanlegget skal det konfereres med leder for elsikkerhet (LFS) og få tilbakemelding om at alle elsikkerhetstiltak er gjennomført. 8. HSV/LSV - På anleggsområde jernbane skal det når det foregår både arbeid og kjøring av skinnegående arbeidsmaskin(er), sikre hvert enkelt arbeidssted med signal 1A/1B «Stopp» med en avstand på 200 m. 9. HSV/LSV - Dersom det er flere arbeider og det benyttes skinne-/veimaskin, skal arbeidsstedene som grenser mot skinne-/veimaskinen markeres med rødt flagg eller rødt lyssignal med en avstand på 50 m. 10. HSV - Skal gi melding til LSV om at arbeidet kan iverksettes. Ved disponering for arbeid på strekning med sporfelt skal LSV benytte kontaktmagneter. 11. -LSV - Skal bekrefte overfor HSV at kontaktmagnetene er satt på. 12. HSV - På strekning med akseltellere skal arbeidsområdet sikres ved at «nøkkel for sikring» tas ut og oppbevares på en betryggende måte. 13. HSV - Føre loggskjema når det deltar en eller flere lokale sikkerhetsvakter. 14. HSV/LSV - Meddele arbeidslaget om at arbeidet kan iverksettes. 15. LSV - Forholder seg til HSV når det gjelder alle forhold av betydning for trafikksikkerheten.4.3. Under arbeidet
Nr. Ansvarlig Tiltak
1. HSV/LSV - Er hovedansvarlig for at alle nødvendige tiltak for å sikre personellet er ivaretatt. Kan bortvise arbeidstakere som unnlater å følge anvisninger angående trafikksikkerhet. 2. HSV/LSV - Oppholder seg på arbeidsstedet. Ved arbeider med LSV-er kan HSV oppholde seg utenfor arbeidstedet godkjent av Bane NOR. 3. HSV/LSV - Ikke delta i annet arbeid når det kjøres tog/skift i nærmeste nabospor. 4. HSV/LSV - På anleggsområde jernbane skal en ikke delta i annet arbeid uten at risikovurdering utført av Bane NOR konkluderer med dette. 5. LSV - Kan gi tillatelse til å kjøre forbi signal 1A/1B «Stopp» innenfor sitt arbeidsområde på anleggsområde jernbane.
4.4. Avslutning
Nr. Ansvarlig Tiltak
1. HSV/LSV - Når arbeidet er avsluttet, visitere sin del av strekningen/sporet der det har vært utført arbeid. 2. HSV/LSV - Påse at faste eller midlertidige lagrede gjenstander inkludert lagret snø, ikke ligger: · nærmere enn beskyttelsesavstand · nærmere spenningssatt høyspenningsanlegg enn 6,0 m · mot kontaktledningsmaster eller lignende slik at dette forenkler klatring eller påfører konstruksjonen mekaniske påkjenninger. Påse at maskiner/mobile brakker osv. plasseres på utsiden av beskyttelsesavstand og at ikke reflekser og lys kan oppfattes som signaler av fører. 3. HSV/LSV - Ved inngrep i infrastrukturen skal ikke sikkerhetstiltak fjernes eller strekningen/sporet meldes klart før fagansvarlig har bekreftet at infrastrukturen er klar for påsetting av trafikk. «Skjema for påsetting av trafikk etter arbeid i og ved Bane NORs infrastruktur» skal benyttes. 4. HSV - Der det er flere arbeider skal det innhentes bekreftelse fra samtlige lokale sikkerhetsvakter, på anleggsområde fra eventuelt førere, om at alle sikringstiltak er fjernet og strekningen/sporet er klart for tog. 5. HSV - Gi togleder eller togekspeditør beskjed om at strekningen/sporet er klart for tog.
4.5. Før og ved togpassering
Nr. Ansvarlig Tiltak
1. HSV/LSV - Informere personalet om toggangen. 2. HSV/LSV - Påser at en selv og personer oppholder seg på utsiden av beskyttelsesavstand. 3. HSV/LSV - Påser at maskiner/utstyr er plassert på utsiden av beskyttelsesavstand, står i ro og at lys/reflekser ikke sjenerer fører. 4. HSV/LSV - Ved togpassering vendes ansiktet mot toget og gir signal om at det er observert.
5.1. Omfang
Arbeidsformen som her er beskrevet kan benyttes på følgende banestrekninger: Nordlandsbanen (strekningen Eiterstraum – Bodø) Rørosbanen (strekningen Røros – Støren ) Raumabanen Flåmsbanen Gjøvikbanen (strekningen Roa-Gjøvik) Solørbanen Meråkerbanen (strekningen Hell-Kopperå) Det er ikke tillatt med mer enn ett arbeidslag på blokkstrekningen samtidig.
5.2. Beskrivelse
Sjekkliste skal benyttes og signeres av HSV og utpekt person.
1. HSV - Det skal brukes sjekkliste ved etablering av denne disponeringsformen. 2. HSV - Utpeke en person med jernbanefaglig kompetanse som sammen med HSV skal påse at siste tog har passert arbeidsstedet. Utpekt person skal i tillegg påse at sjekklisten blir utfylt i riktig rekkefølge og signere denne. 3. HSV - Ringe togekspeditør på stasjon som toget kjører fra, og melde fra at toget har passert arbeidsstedet ved kilometerangivelse. 4. HSV - Skal sikre arbeidsstedet med signal «Stopp»1A/1B minimum 800 meter til hver side av arbeidstedet. 5. HSV - Klargjøre sporet for trafikk etter at arbeid er avsluttet. 6. HSV - Ringe togekspeditør på ankomststasjon og melde at arbeidet er utført og at strekningen er klar for tog.